مجسمه ازادی

مجسمه آزادی یا تندیس آزادی که نام اصلی آن «آزادی روشنگر جهان» است (به انگلیسی: Liberty Enlightening the World - به فرانسه: La liberté éclairant le monde)، مجسمه بزرگی است که در سال ۱۸۸۶ (میلادی) توسط فرانسه به ایالات متحده آمریکا هدیه داده شده‌است.

این مجسمه در جزیره آزادی در بندر نیویورک نصب شده و به صورت نمادی برای خوش‌آمد گویی به مسافرانی که راه دریا به نیویورک می‌آیند درآمده‌است. این مجسمه که با رویه‌ای از مس پوشش یافته، در سال ۱۸۸۶ به مناسبت یکصدمین سال استقلال امریکا از بریتانیا و به عنوان نمادی از دوستی فرانسه و آمریکا به این کشور اهدا شده‌است.

طرح مجسمه را فردریک بارتولدی مجسمه‌ساز فرانسوی، و سازه درونی آن را الکساندر ایفل، مهندس فرانسوی برج ایفل، طراحی کرده‌اند. اوژن ویوله لودوک نوع مسی را که برای پوشش مجسمه بکار رفته انتخاب کرده‌است.

مجسمه به شکل شخصیت زنی است ایستاده در حال گام برداشتن، که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته‌است. او با دست چپ خود یک لوح سنگی را نگه داشته و با دست راست خود مشعلی فروزان را بالای سر خود نگه داشته‌است. روی لوح سنگی با شماره‌های رومی نوشته شده JULY IV MDCCLXXVI که نشانگر ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ (میلادی) و تاریخ استقلال آمریکا است.

امروزه مجسمه آزادی یکی از نمادهای مشهور کشور آمریکا است. قبل از همگانی شدن سفرهای هوایی، مجسمه آزادی اولین نشانی از آمریکا بود که مسافران کشتی‌ها هنگام نزدیک شدن به سواحل آمریکا مشاهده می‌کردند.

از نظر شمایل ظاهری، طراحی این مجسمه به مجسمه باستانی غول رودس و مجسمه کارلو بوروموئه کشیش ایتالیایی شباهتهایی دارد. این مکان یک میراث جهانی یونسکو در آمریکا میباشد.

نويسنده : mahdi


فایده های انرژی هسته ای

انرژی هسته ای چه فایده هایی دارد؟

این روزها از انرژی هسته ای زیاد صحبت می شود. کشور ما می خواهد از انرژی هسته ای برای کارهای علمی و صلح آمیز استفاده کند. مثلاً نیروگاههایی بسازد که به جای نفت و گاز با انرژی هسته ای کار کند. از انرژی هسته ای برای ساخت بمب هم می توان استفاده کرد. آمریکا رژیم اشغالگر اسرائیل،روسیه، فرانسه، انگلیس و چین از کشورهایی هستند که بمب هسته ای زیادی در اختیار دارند. کشور آمریکا تا کنون دوبار از بمب های هسته ای استفاده کرده است. 60 سال پیش، در جنگ جهانی دوم آمریکا شهرهای هیروشیما و ناکازوکی ژاپن را با بمب هسته ای مورد حمله قرار داد. در این دو شهر 200 هزار نفر در یک چشم به هم زدن جان خود را از دست دادند. 75 هزار نفر هم به شدت زخمی شدند و آثار بمب تا سالهای سال ادامه پیدا کرد. در این نوشته مطالبی می خوانید درباره ی استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای.

  • خورشید یک نیروگاه هسته ای بسیار بزرگ است نور وگرمای فراوانی که از خورشید به ما می رسد در اثر واکنش های هسته ای تولید می شود.
  • اتم ها کوچکترین جزء هر ماده هستند؛ اگر هسته اتم را بشکافیم انرژی زیادی آزاد می شود. از میان عناصر اورانیوم هسته ی بزرگتری دارد؛ بنابراین شکستن و آزاد کردن انرژی آن آسان تر است.از این رو برای تولید انرژی هسته ای به سراغ اورانیوم می روند. در کشور ما اورانیوم زیادی وجود دارند.
  • پزشکی هسته ای امروزه به یکی از مهمترین بخش های پزشکی تبدیل شده است. پزشکان هسته ای برای تشخیص و درمان بیماری ها از انرژی هسته ای استفاده می کنند.
  • در بعضی از کارخانه ها مواد بسیار خطرناکی برای کار لازم است که نزدیک شدن به آن ها ساده نیست. در این مکان ها می توان همه چیز را به کمک اشعه و از راه دور کنترل کرد.
  • اگر کوچکترین شکافی در موتور یا بدنه هواپیما وجود داشته باشد ممکن است حادثه های بسیار تلخی اتفاق بیفتد. با پرتوهای هسته ای می توان مراحل ساخت قطعات حساس را زیر نظر گرفت. این حساسیت در بعضی صنایع دیگر هم وجود دارد. مثلاً درسرتاسر کشور ما لوله های فراوانی از نفت و گاز کشیده شده است .اگر روی یکی از این لوله ها شکافی کوچک ایجاد شود، ممکن است مشکلات زیادی به وجود آید برای نظارت بر این لوله ها و کنترل فشار نفت یا گاز درون آن ها از پرتو دهی هسته ای کمک می گیرند.
  • ضد عفونی کردن محصولات کشاورزی با مواد شیمیایی خطر زیادی دارد. با استفاده از انرژی هسته ای می توان میوه ها را از میکروب ها پاک کرد و آفت های گیاهی را از بین برد.
  • نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه هسته ای کشورمان است. قرار است این نیروگاه 1000 مگاوات برق تولید کند انرژی هسته ای کمتر هوا را آلوده می کند.
اگر دانه های گندم و برنج به اندازه کافی رشد می کردند و چند برابر قد می کشیدند ، محصول برنج و یا گندم چندین برابر می شد. دانشمندان تلاش می کنند با کمک انرژی هسته ای دانه های برنج و گندم را اصلاح کنند تا آن ها به خوبی رشد کنند. گندم اتمی یک گندم اصلاح شده است که مردم طبس، ده نمک، گرمسار و زابل آن را به خوبی می شناسند

نويسنده : mahdi


باران های اسیدی

باران اسیدی چیست؟
اصطلاح باران اسیدی به هرگونه بارش باران، برف، تگرگ یا حتی مه که در آن مواد مضری

 

 

مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود دارند، اطلاق می‌شود.این دو ماده در اتمسفر با

 

اکسیژن و بخار آب واکنش شیمیایی انجام داده، به صورت نیتریک اسید و سولفوریک اسید

 

در می‌آیند.

 


عامل اصلی این آلاینده‌ها صنایع، حمل و نقل و کارخانه‌های مختلفند که سبب افزایش

 

شدید میزان اسیدیته بارش و آسیب‌ رساندن به انسان‌ها، گیاهان و ساختمان‌ها

 

می‌شوند.اکثر شهرهای بزرگ صنعتی مورد تهدید غبارهای اسیدی قرار دارند. شهر لندن

 

در زمستان سال ۱۹۵۲ مورد تهاجم شدید غبارهای اسیدی قرار گرفت و این امر موجب

 

مرگ زودرس ۴۰۰۰ نفر از افراد بیمار گردید. این سانحه باعث شد که مسئولین شهر

 

اقدامات پیشگیرانه‌ای را در جهت کنترل آلودگی هوا به عمل آورند. در نتیجه، امروزه لندن در

 

زمره شهرهایی به شمار می‌رود که هوای نسبتاً تمیزی دارند.


نتایج تحقیقات نشان داده است که وجود ذرات کوچک در هوا به تنهایی عامل مرگ

 

350.000 نفر در سال 2000 در 25 کشور اتحادیه اروپا بوده است.مواد آلوده‌کننده هر قدر در

 

فضا بیشتر بمانند ترکیبات زیادتری حاصل می‌شود که اسیدها یکی از آن‌هاست. اسیدها

 

به کمک بادهای شدید می‌توانند برای روزهای متوالی در هوا باقی بمانند و صدها کیلومتر

 

مسافت را طی کنند و به این ترتیب از کشوری به کشور دیگر انتقال یابند.


اگر غبار اسیدی با ذرات آب موجود در اتمسفر هوا مخلوط شود، به صورت باران اسیدی

 

فرومی‌ریزد و به محیط زیست آسیب می‌رساند. باران اسیدی مستقیماً روی درختان و

 

روییدنی‌ها اثر می‌کند، در خاک فرو می‌رود و تعادل شیمیایی آن را به هم می‌ریزد. این

 

باران پس از فرود به داخل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها راه می‌یابد و حیوانات و گیاهان آبزی را به

 

هلاکت می‌رساند.

 

 برای دیدن ادامه به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 


نويسنده : mahdi